Formula 1 - novinky, tabuľky, zájazdy
Takzvané monoposty sú jednomiestne na tento účel špeciálne vyrobené pretekárske autá, ktorých technické parametre sa menia vzhľadom na každoročne upravované pravidlá. Ich maximálne rýchlosti prevyšujú 350 km/h a v niektorých zákrutách musia pretekári zvládať preťaženie až 5 g. V priebehu histórie prešli monoposty formuly 1 veľkou evolúciou.
Európa je tradičným operačným centrom formuly 1 a najvýznamnejším trhom. Taktiež tu sídlia továrne všetkých tímov. Postupom času si však táto športová disciplína získala popularitu a presadila sa vo všetkých končinách sveta. Súčasný trend je sťahovanie Veľkých cien na východ od starého kontinentu. V záujme Bernieho Ecclestona je rozšírenie aktivít smerom na Blízky východ a do Ázie. V USA, kde sa uskutočnilo nespočetné množstvo Veľkých cien, sa formula 1 neteší takej popularite ako v Európe. Motoršport v Spojených štátoch je primárne rozdelený do troch sérií a je silne ovplyvňovaný politickým a komerčným bojom.
Majstri sveta od roku 2000:
2000 | Michael Schumacher |
2001 | Michael Schumacher |
2002 | Michael Schumacher |
2003 | Michael Schumacher |
2004 | Michael Schumacher |
2005 | Fernando Alonso |
2006 | Fernando Alonso |
2007 | Kimi Räikkönen |
2008 | Lewis Hamilton |
2009 | Jenson Button |
2010 | Sebastian Vettel |
2011 | Sebastian Vettel |
2012 | Sebastian Vettel |
2013 | Sebastian Vettel |
2014 | Lewis Hamilton |
2015 | Lewis Hamilton |
2016 | Nico Rosberg |
Veľké ceny
Počet Grand Prix v jednotlivých sezónach je pomerne variabilný. Od siedmich v roku 1950, až po devätnásť v roku 2005 a 2010, či dokonca 20 v sezóne 2011. Šesť zo siedmich pretekov prvého ročníka majstrovstiev sveta sa uskutočnilo v Európe. Jedinými mimoeurópskymi pretekmi bolo slávne podujatie 500 míľ Indianapolis, ktoré bolo zaradené do kalendára v prvom desaťročí MS a malo byť akýmsi mostom medzi dvomi úplne odlišnými svetmi s rôznou mentalitou a tiež s odlišným technickým vybavením. Tradične môže každá krajina usporiadať pod svojím menom len jednu Grand Prix ročne. Ak sa v jednej krajine koná viacero pretekov, musí byť druhá Grand Prix pomenovaná odlišne. Súčasnou snahou je, aby jednotlivé štáty organizovali len jednu Veľkú cenu a pokiaľ možno striedali rôzne okruhy. Príkladom môže byť Nürburgring a Hockenheim, ktoré sa od roku 2008 striedajú v organizovaní Grand Prix Nemecka.
Tituly podľa počtu:
Stajňa | Spolu |
Ferrari | 16 |
Williams | 9 |
McLaren | 8 |
Lotus | 7 |
Red Bull | 4 |
Mercedes GP | 3 |
Cooper | 2 |
Brabham | 2 |
Renault | 2 |
Vanwall | 1 |
BRM | 1 |
Matra | 1 |
Tyrrell | 1 |
Benetton | 1 |
Brawn | 1 |
Zájazdy na Formulu 1 nájdete tu: